
Badania własne Dr Alicji Walosik :
- Uwarunkowania efektywności kształcenia ekologicznego w społeczeństwie wiedzy.
- Cele kształcenia ekologicznego, wymagania programowe a osiągnięcia szkolne i kompetencje uczniów.
- Standardy edukacyjne, a dobór i struktura treści kształcenia, ich wpływ na przebieg procesu
dydaktyczno-wychowawczego. - Dobór i transformacja ekologicznych treści kształcenia w świetle standardów edukacyjnych.
- Edukacja dla zrównoważonego rozwoju.
- Ewaluacja i ocena efektów kształcenia przyrodniczego. Pomiar dydaktyczny. Diagnoza edukacyjna.
- Kompetencje zawodowe nauczycieli w kontekście reformy systemu edukacji.
- Kształtowanie umiejętności biologicznych uczniów i studentów.
Badania Dr A. Walosik koncentrują się wokół problemów związanych z edukacją ekologiczną i środowiskową na wszystkich szczeblach kształcenia przyrodniczego i biologicznego. Przedmiotem zainteresowań jest również świadomość środowiskowa młodzieży i jej aktywność na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz edukacja przyrodnicza i biologiczna w kontekście potrzeb społeczeństwa wiedzy, a także rola i zadania edukacji w procesie integracji europejskiej.
Wiele również prac Dr A. Walosik koncentruje się wokół problemów dydaktyki szkoły wyższej, kształcenia nauczycieli, podnoszenia ich kompetencji zawodowych w kontekście nowych zadań edukacyjnych. Od 2010 roku uczestniczy w pracach nad konstrukcją planów i programów kształcenia studentów kierunków przyrodniczych w świetle wymagań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego.
Udział w badaniach statutowych :
Od roku 1990 | „Tendencje innowacyjno - programowe” |
Od roku 1999 | „Badania nad funkcjonalnością podstaw programowych obejmujące zagadnienia biologiczne i środowiskowe w nowym systemie edukacji” |
2005 - 2007 | „Ewaluacja celów, zadań oraz wymagań programowych stawianych studentom na zajęciach z dydaktyki biologii”.
Modyfikacje w zakresie kształcenia studentów w związku ze standardami edukacyjnymi. |
2008 – 2010 | „Dydaktyka biologii wobec zmian w europejskim systemie szkolnictwa wyższego (Deklaracja Bolońska)”.
Badania nad europejskim wymiarem szkolnictwa wyższego w zakresie rozwoju zawodowego, mobilności oraz zintegrowanych programów nauczania, szkolenia i badań. |